Schaken op Koningsdag

Het was een drukte van jewelste op de smidsbelt tijdens Koningsdag. Nog ver voor dat het Wilhelmus klonk was de jeugd al volop bezig met het schaakspel. Hoewel de muziek vrolijk klonk lieten de schakers zich er door niet afleiden  Dit jaar stonden we met het grote schaakbord midden op het looppad (prima plek) wat natuurlijk een extra handicap opleverde. Af en toe moesten we even een paard of Toren aan de kant schuiven om een rolstoel of kinderwagen te laten passeren dit kwam het plezier alleen maar ten goede. Onze Burgemeester kwam ook nog een kijkje nemen. Hij had een (te) drukprogramma zodat er dit jaar geen schaakpartij in zat, we houden het dus nog tegoed hebben we afgesproken.

In de interne competitie werden twee bekerwedstrijden (halve finale) en 4 competitiewedstrijden gespeeld.

In de eerste halve finale verrekende Ton van Oijen zich tegen Jim Klinge. Hij verloor een stuk en daarmee de partij. In de andere halve finale won Bas van Beek tegen zijn oom Dinant. Dinant werd in de opening compleet overspeeld en Bas gaf hem geen kans meer. Volgende week de finale tussen Jim en Bas.

In de interne competitie won  Jan Scheperman van Bertus van Beek. Jan won een pion maar bleef zitten met een slecht Paard. Toen Bertus echter een Toren weggaf was het pleit beslecht. Erik Gervedink Nijhuis kwam tegen Theo van Lindenberg sterk uit de opening, maar Theo leek goed terug te komen. Aan het eind Erik kreeg toch weer de overhand en won de partij. De partij tussen Gerrit Luggenhorst en Teun Scheurwater stond bol van wederzijdse dreigingen maar het evenwicht werd nooit verbroken. De enige remise van de avond. Piet Ypma won tegen Toli Kochurin dan wel een pion maar dat was van korte duur toen Toli’s Toren Piet’s stelling binnendrong. Een pionnenslachting was het gevolg en daarmee ook de partij.