Seizoen 2015/2016

Bekerteam dit jaar op twee fronten actief

Aangezien bekerwinnaar Borne niet wenst deel te nemen aan de wedstrijden om de KNSB beker, zal verliezend finalist Holten namens de SBO deel nemen. Daarnaast speelt het team dit jaar ook gewoon mee binnen de SBO.

S.B.O.-Cup: Holten in de eerste ronde tegen Lonneker

Om komend seizoen opnieuw in de KNSB-beker uit te kunnen komen, moest Holten in de eerste ronde winnen van Lonneker. Deze horde bleek al te hoog te zijn door de vele invallers die nodig waren.

Lonneker Holten
1 E. Akkerdijk 1842 G. Luggenhorst 1829 1-0
2 G. Gerritsen 1838 D. van Beek 1692 ½-½
3 R. Berkepeis 1754 H. van Beek 1634 ½-½
4 L. Stuij 1666 B. van Beek jr 1714 1-0
3-1

Holten heeft een onnodige nederlaag opgelopen in de eerste ronde van de SBO-cup. Er werd met 3-1 verloren van Lonneker. Holten moest aantreden met drie invallers; drie Van Beek’s. Teamleider Gerrit Luggenhorst heeft even overwogen om zijn plek af te staan aan de vierde Van Beek, dat zou een unicum hebben opgeleverd. Aangezien het eerste team van Lonneker in de landelijke competitie uit komt, mogen zij deze spelers niet opstellen in de SBO-cup. Er werden daarom nog best wel kansen gezien. Het werd een spannende wedstrijd waarbij alle partijen in de tijdnoodfase werden beslist. Bij de tegenstander van Gerrit Luggenhorst stond op een gegeven moment nog 3 seconden op de klok, maar door de bonus van 10 seconden per zet wist hij verlies door tijdoverschrijding te voorkomen. Gerrit Luggenhorst stond iets slechter, maar won een pion door een gecompliceerde afruil. Er ontstond een lastig pionneneindspel waarbij het paard van Gerrit een ware plaag voor de tegenstander was. Gerrit leek met zijn pion te gaan promoveren, maar dat kon de tegenstander voorkomen. Daarna probeerde Gerrit de tegenstander met toren, paard en pion mat te zetten, maar overzag daarbij een tussenzet van de tegenstander. Ondertussen was aan de andere kant van het bord een pion zo ver opgerukt dat deze niet meer tegen te houden was. In plaats van een vol punt werd het een nul. De dame van Dinant van Beek kwam een beetje buitenspel te staan waardoor de druk aan de andere kant van het bord bijna te groot werd. Manoeuvreerruimte met alleen maar torens terwijl bijna alle pionnen nog op het bord staan, is slechts beperkt. Uiteindelijk wist Dinant de dame toch weer in het spel te betrekken waardoor er weinig anders dan remise over bleef. Ook bij Henk van Beek moest de beslissing in de tijdnoodfase vallen. De tegenstander had duidelijk last van de spanning. De klok kreeg flinke klappen te verduren. Het viel niet mee om de juiste zetten te vinden in een lastige stelling met meerdere matdreigingen. Omdat de andere partijen ondertussen afgelopen waren, kon Lonneker remise accepteren. Bas van Beek kreeg te maken met een agressieve opening. Het leverde wel een stelling op die in de loop van de partij pionwinst had kunnen opleveren. Bas kon echter niet goed onder de druk uit komen en kwam met een pion minder in het eindspel. Hier maakte hij de fout door de tegenstander de kans te geven om de vrijpion voorbij de pionnen van Bas te spelen. Dit leverde zo veel druk op dat Bas steeds verder terug moest. Uiteindelijk werd hij mat gezet.

K.N.S.B. Beker: Holten verliest eerste landelijke senioren-wedstrijd

Voor het eerst in het bestaan van de vereniging kam een seniorenteam uit in een landelijke wedstrijd. Het landelijke karakter was relatief, want er moest gespeeld worden tegen Almelo. Voorlopig krijgt deze wedstrijd nog geen vervolg.

Holten Almelo
1 J. Scheperman 1851 S. Elgersma 1992 0-1