Historie van de vereniging

Sinds de oprichting van de vereniging in 1973 heeft het ledenaantal (senioren) steeds tussen de 20 en 25 leden geschommeld. Het aantal jeugdleden kent een sterke variatie. De grootte van de club zorgt voor een goede, gezellige en sportieve sfeer op de clubavonden, waarvoor we zelfs bij de andere verenigingen in de regio om bekend staan.

Maar ook de sportieve prestaties mogen, gezien de grootte van de club en Holten, er zijn. In 1978 werd de 1e klasse van de S.B.O. bereikt. Het eerste team heeft sinds die tijd in de 1e klasse gespeeld, met af en toe een uitstapje naar de Promotieklasse, het hoogste niveau binnen de S.B.O. Sinds 1976 speelt ook een tweede team in de externe competities, uitkomend in de 3e klasse.

Door het sterk schommelde aantal jeugdleden wordt niet elk jaar deelgenomen met jeugdteam(s). Eind jaren ’70 had Holten een zeer sterke lichting jeugdspelers. In 1977/1978 werd zelfs het jeudkampioenschap van de S.B.O. behaald, waardoor Holten het jaar erop zelfs landelijk heeft gespeeld. Voor de toestroom van de jeugd wordt sinds 1976 schaakles op de scholen gegeven. In 20 jaar tijd zijn meer dan 1400 diploma’s uitgereikt. Leerlingen van de eerste jaren komen nu hun eigen kinderen naar de schaakles brengen.

De schaakvereniging heeft dus voor iedereen (sterke en minder sterke spelers, jong en oud) iets te bieden.