Holtense schakers ook in tweede ontmoeting te sterk voor Mat-Ador Wierden

Eind vorig jaar meldden we dat we door waren in SBO beker ronde. Nu bleek dat we een niet gerechtigde speler hadden opgesteld (klein foutje van onze wedstrijdleider). Hierdoor werd de einduitslag veranderd in 2-2 tegen het Wierdense MatAdor. Een snelschaak replay met drie minuten bedenktijd per persoon moest plaatsvinden om een winnaar aan te wijzen. Ook hierin bleken de Holtenaren de gelukkigste. Vooraf wisten we al dat een 2-2 gelijkspel genoeg zou zijn omdat in dat geval het resultaat van het vierde bord in de regulieren wedstrijd zou vervallen. En het werd gelijk. Gerrit Luggenhorst gaf een dame weg en kon opgeven, Ton van Oijen won daarentegen, waarna Jim Klinge door zijn vlag ging. De druk lag bij Dinant van Beek die zijn vrijpion keurig tot dame wist te promoveren. Holten gaat alsnog door naar de volgende ronde.

Na deze hectische ontknoping ging de interne competitie van start.  Voor de interne beker won Jim Klinge in prima partij de replay van Ton van Oijen. Tot aan het eind hield Ton goed stand maar moest toch zijn meerdere erkennen in Jim. Bas van Beek won wat gelukkig van Jan Scheperman. Jan, oud kampioen, liet zijn jeugdige kant zien door mee te gaan in de tijdnood van Bas en maakte daardoor een grote fout en verloor. Dinant van Beek dacht dat zijn toren sterker was dan Dick van der Knaap zijn loper maar moest uiteindelijk nog vechten voor remise. Dat wordt dus een replay.

In de in de interne competitie speelde Bertus van Beek een prima partij tegen Gerrit Stevens. Bertus stond duidelijk beter; een pion meer en een actieve tegen een passieve loper. Echter een pion zet die eigen koning belette actief te worden gaf Gerrit de gelegenheid zijn loper te activeren waardoor hij met remise wegkwam. De toch wel verrassendste partij van de avond was die tussen Piet Ypma en Gerrit Luggenhorst die door Piet keurig werd gewonnen.

Volgende week vrijdag (27 januari) is het alweer 50 jaar geleden dat de kantine van Meermanskamp werd geopend. En dat betekent ook dat we dit jaar (19 februari)  50 jaar schaakvereniging in Holten hebben. We zullen hier uiteraard nog uitgebreid op terug komen

voor de actuele interne stand zie  interne competitie