Jim Klinge heroverd de koppositie

Afgelopen maandag werd de 13de interne Schaakronde gespeeld en twee partijen voor de Interne Beker.  Jim Klinge had het zwaar tegen Jan Scheperman. Lang zag het er na uit dat Jan een half punt zou overhouden aan dit duel. Het was een spannende strijd waar Jan lang stand hield en zelf Jim in geringe tijdnood bracht. Diep in het eindspel maakte Jan een klein foutje dat Jim genadeloos afstrafte , zo hard kan het spel zijn. Ton van Oijen won van Gerrit Luggenhorst in een ook zeker spannende wedstrijd. Gerrit kon de druk op zijn stelling niet meer weerstaan en moest twee pionnen prijs geven. Dit was zelfs voor duivelskunstenaar Gerrit teveel en moest opgeven. Door de nederlaag van Gerrit nam Jim de eerste plaats van hem over. De derde partij in de interne competitie was er een tussen de broers Bertus en Dinant van Beek, het hoeft geen uitleg dat dit altijd beladen wedstrijden zijn met het mes op tafel. Bertus verloor in het middenspel een pion en kwam die aan het eind tekort. Dinant had totaal geen medelijden met hem en won. Gelukkig dronken ze na afloop samen een biertje en was de vrede voor even weer getekend tot hun volgende ontmoeting op het bord.

Voor de interne Beker werden twee partijen gespeeld. Dick van der Knaap won van Marco de  Bruin, Dick offerde de kwaliteit (Toren tegen loper) in de analyse bleek dat hij dit één zet te vroeg deed, maar het koste Marco te veel tijd om het te weerleggen, Dick gaat door naar de volgende ronde.
Gerrit Stevens speelde zijn bekerwedstrijd tegen Piet Ypma weer met de vertrouwde Orang-Oetan. Piet week iets van de gangbare theorie af maar dat kon geen kwaad. Maar toen Piet verzuimde te rokeren en een mindere pion zet deed kreeg Gerrit de overhand en was het na 19 zetten bekeken.

voor de actuele interne stand zie  interne competitie

Volgende week geen schaken (tweede Kerstdag) , over twee weken staat het snelschaakkampioenschap het programma.