De Paarden Springen weer over het Schaakbord

De eerste ronde van de interne competitie is van start gegaan. In de speciaal geprepareerde kantine van Meermanskamp en op 1,5 meter afstand konden we eindelijk aan het nieuwe  schaakseizoen beginnen. De primeur van de avond was weggelegd voor Henk van Beek en Dick van der Knaap die achter een, door Henk van Beek ontworpen Corona Preventiescherm schaakten. Het schaken met een Preventiescherm bevalt beter dan het schaken op 1,5 meter afstand zodat besloten is dat volgende week iedereen hiervan gebruik van kan maken.

De eerste overwinning van het nieuwe seizoen was voor Henk, Dick offerde een stuk en dacht dat hij mat in twee zetten kon geven. Henk door zag het en kon met kunst en vliegwerk het mat voorkomen. Eenmaal de aanval afgeslagen kon Henk met een stuk meer de overwinning binnen halen.

Jan speelde tegen Gerrit Stevens een Damegambiet openingen waar hij Gerrit onder zware druk zette. Meerdere stukken van Gerrit kwamen in de penning te staan. Jan kwam een rand pion voor maar de taaie Gerrit wist niet van opgeven en sleepte er alsnog een remise uit.

Bertus die tegen Gerrit Luggenhorst speelde had zichtbaar moeite had met schaken op 1,5 meter. Gelukkig is er voor hem volgende week ook een preventiescherm zodat hij ook wat dichter op het bord kan zitten. Gerrit die Bertus vanaf de eerste zet onder druk zetten en hem daarna niet meer los liet. Met de laatste adem die Bertus nog had, offerde hij zijn Dame tegen twee stukken, helaas voor hem was dit niet de oplossing om uit de wurggreep te komen en even later gaf hij op.

Dinant die in zijn partij tegen Johan lang gerokeerd had stuurde al zijn pionnen naar voren. Johan verdedigde zich knap en Dinant begon al te twijfelen of zijn plan wel het juiste was. Het was een stelling die met grote precisie gespeeld moest worden, waar het fout ging voor Johan zal de analyse van de volgen dag moeten uitwijzen.

De kraker van de avond was die tussen twee clubkampioenen Jim Klinge en Ton van Oijen. In een meeslepende partij waarin Ton een stuk offerde voor twee pionnen en een geweldige aanval. Maar negenvoudig clubkampioen Jim hield het hoofd koel en zette alles op alles om de aanval te pareren. En als zovaak stak Ton teveel tijd in zijn aanval en vaak weet hij het nog te winnen, maar helaas voor hem was de klok onverbiddelijk en hij verloor door tijdsoverschrijding. De analyse die tot na middernacht plaats vond  waren de beide kemphanen het nog niet over eens of het offer juist was, we zullen het volgende week wel horen.