Een Schaakprobleem deel 4

Wit geeft in twee zetten Mat

Vroeger waren er vele kranten met een schaakrubriek waarin schaakproblemen waren opgenomen, maar deze rubrieken zijn in de loop der jaren grotendeels verdwenen. De schaakclub heeft dan ook gemeend om hier in een serie van vijf, oplopend in sterkte weer aandacht aan te besteden.

De oplossing van Probleem 3 is Lg2. Probleem 3 was een blokkadeprobleem (Stocchi), tevens tempoprobleem: Zwart blokkeert zichzelf minimaal drie keer op hetzelfde veld. Alleen al door de blokkade (door het plaatsen van een zwarte dummy op het blokkadeveld) zijn dan alle drie de verschillende matzetten mogelijk. De zwarte zetten schakelen er echter steeds twee van de drie uit. Het vluchtveld wordt alleen ontoegankelijk door de blokkade en niet ook om andere redenen. Dit wordt het Stocchi thema genoemd. Ottavio Stocchi was de Italiaanse componist naar wie het thema is vernoemd.

Als je de oplossing voor probleem 4 gevonden hebt mail dat dan naar Schaakclub@sv-holten.nl en onder de winnaars worden mooie schaakboeken verloot.