Schakers verliezen onnodig van Almelo

Vorige week vrijdag ging een sterk Holtens schaakteam onder leiding van Bas van Beek naar Almelo om zich te herstellen van de nederlaag tegen Delden. Erik Gervedink-Nijhuis (de man in vorm) aan bord 1 speelde een perfecte partij en had de winst voor het grijpen. Echter één verkeerde zet en hij kon opgeven. De zware taak aan de anderen om dit verliespunt recht te trekken. Bas en Gerrit Luggenhorst kwamen niet verder dan remise en Gerrit Stevens zag ook zijn partij verloren gaan al scheelde dat maar 1 seconde of zijn tegenstander was door de vlag gegaan. En daar mee was de 1-3 nederlaag een feit.

Maandagavond stond de 15de ronde en nog één bekerwedstrijd op het programma. De bekerwedstrijd tussen Erik Gervedink-Nijhuis en Marco de Bruin had een spectaculair verloop. In een eindspel waar Erik wel drie pionnen meer had maar met de Dames nog op bord is dat altijd lastig. Marco speelde het prima en kon Erik eeuwig schaak geven, dus remise. Het spelen van twee vluggertjes (5 min pp) moest de doorslag geven. Maar dat eindige ook in een gelijkspel. Beide vermoeide  speler zagen een vervolg niet meer zitten dus werd er besloten een muntje op te werpen, Erik was de gelukkigste. Intern werden er vijf partijen gespeeld. Teun Scheurwater en Gerrit Stevens kwamen na een enerverende partij remise overeen. Toen Teun zijn Dame (te) vroeg in het spel bracht mistte Gerrit een veelbelovende voortzetting door Dame ruil aan te bieden. Teun kreeg via een open Torenlijn gewonnen spel maar hij blunderde ook en moest zijn pluspion opgeven. Ook Bertus van Beek en Jan Scheperman speelden remise. Bertus had door goed spel een vrijpion gewonnen maar met de Torens op bord was dit niet voldoende voor de winst. Ton van Oijen was te sterk voor Dinant van Beek. Lang kon Dinant de stelling dicht houden maar de druk werd te groot en het was niet meer te houden voor Dinant. De laatste twee partijen waren de verrassing van de avond. Jim, die toch al een moeilijke periode doormaakt,  gaf in een compleet gewonnen stelling zijn Dame weg en kon meteen opgeven tegen Toli Kochurin. De tweede verrassing was de nederlaag van Bas van Beek tegen Theo van Lindenberg. Bas  kon een volle Toren winnen maar wilde het veel te mooi doen en dan krijg je de deksel op je neus. Zijn idee sloeg nergens op en hij verloor een stuk en gaf meteen op.