Op 14 juni is Dick van der Knaap vrij plotseling overleden.

we verliezen in hem een prachtig mens en een geweldige Schaker

Op de rouwkaart staat zo mooi de twee grote hobby’s van Dick afgebeeld modeltreinen en schaken. Op 5 juni heeft hij nog met snelschaken meerdere leden verslagen. Hij was weer eens in topvorm en werd die avond 2de. Met veel praatjes is hij die avond, door Gerrit Luggenhorst zoals gebruikelijk naar huis gebracht wat ongetwijfeld een vrolijke rit is geweest , Gerrit eindigde die avond als eerste.

Het was dan ook niet te bevatten toen wij nog geen week later, het bericht kregen dat het slecht ging met Dick met de verwachting dat hij niet lang meer te leven had.

Dick is 11 keer clubkampioen geworden en gaf hij schaakles op school met als hoogtepunt het kampioenschap van Overijssel in 1978 met het Holtense jeugdteam. Dick was een echte verenigingsman, zo is hij  voorzitter, secretaris, intern en externe wedstrijdleider geweest en ook was hij jeugdleider.
Naast alle functies bij de Holtense schaakclub heeft hij zich ook zeer verdienstelijk gemaakt binnen de Overijsselse schaakbond, waar hij in diverse commissies heeft gezeten en onderscheiden is als lid van verdienste.

Dick zijn ruige kapsel en baard is in de jaren nooit veranderd; hij is wel wat grijzer en er zijn wat haren uitgevallen maar ruig bleef het. En in de begin jaren zag je hem nooit zonder pijp op de club, gelukkig is hij daar mee gestopt want het was niet te harden in het kleine schaaklokaal.
Dick was een zeer fanatieke schaker die er ook veel tijd aan spendeerde. Hij had een hele database met alle partijen van alle leden en alle externe tegenstanders opgebouwd, die hij beschikbaar stelde aan de leden, zodat ze voorbereid aan de externe wedstrijd konden beginnen.
In ons schaaklokaal is een Wall of Fame waarin schakers staan die de mijlpaal van 250 externe wedstrijden hebben bereikt. Dick was de eerste speler die daar in 1996 geplaatst is.

In februari van dit jaar toen onze schaakvereniging 50 jaar bestond kreeg hij de gouden erespeld van de KNSB uitgereikt. Dick heeft veel respect afgedwongen met zijn opgewekte karakter, zijn brede belangstelling, de ongelooflijk knappe manier waarmee hij zich zelf met zijn handicap heeft kunnen redden en wij zijn blij dat hij tot het laatste toe heeft deelgenomen aan onze wedstrijden. Namens de schaakclub  wensen wij Jenny, Dick en Anne, Petra en Rob en Olaf en Fedde heel veel sterkte met dit plotseling heengaan van Dick. Wij zullen hem nooit vergeten.

2 Comments on “Op 14 juni is Dick van der Knaap vrij plotseling overleden.”

1. Wat een mooie in memoriam van Dick v d Knaap
    Precies zoals hij was
    Hij zal zeker gemist worden
    Sterkte ook voor jullie

2. Dick was een mooi en hartelijk mens en een sterk schaker. Hij was tot op het laatst competitief en nam geen genoegen met een nederlaag. Zijn gedetailleerde kennis over het schaakspel en de wijze waarop hij partijen systematisch bijhield waren bijzonder. Sterkte aan de familie en vrienden.