Schaakclub ontwaakt uit Corona winterslaap

Na bijna twee maanden stilgelegen te hebben zijn afgelopen maandag de schaakstukken weer uit de doosjes gekomen om hun plek op het schaakbord weer in te nemen. De 12de ronde van de interne competitie stond  afgelopen maandag op het programma. Het was aan de kwaliteit van de partijen niet te zien dat vele schakers niet hebben kunnen spelen.

De partij tussen Ton van Oijen en Jan Scheperman kende geen verrassing, ze speelden een voor beide een bekende opening (Wolgagambiet) en kwamen dan ook niet in de problemen meer dan remise zat er dan ook niet in.

Piet Ypma daarentegen speelde een scherpe partij tegen Bas van Beek, Piet had een sterke loper op de diagonaal gespeeld die hem iets overwicht gaf. De partij was zo scherp dat wie het eerst de koning dodelijk kon aanvallen had gewonnen en in dit geval was het Piet.

Gerrit Stevens speelde via computer tegen Teun Scheurwater en dat viel Gerrit aanvankelijk niet mee, Gerrit kwam behoorlijk gedrongen te staan. Door wat mindere zetten van Teun kwam er lucht in de stellling en Gerrit stond ineens een pion voor. Echter die gaf hij even gewoon weer weg. Teun werd echter hebberig en dacht nog een pion te winnen maar bracht daardoor zijn Paard buitenspel. Gerrit profiteerde optimaal offerde zijn loper en zijn b-pion liep door naar Dame. Einde partij.

De topper van de dag was de partij tussen Jim Klinge en Gerrit Luggenhorst, Gerrit wist een Paard van Jim op te sluiten en de opmars van zijn stukken was niet meer te stuiten, wederom een mooie overwinning van Gerrit.

Dinant van Beek won van Dick van der Knaap in een spannende partij. Dick die de opening beter speelde dan Dinant zet hem meteen onder druk . Om toch wat ruimte te creëren voor zijn stukken speelde Dinant zijn pionnen naar voren , er ontstond een gevaarlijk situatie die Dick niet helemaal correct uitspeelde. na een blunder van Dick was het snel met hem afgelopen.

De Broederstrijd tussen Bertus en Henk van Beek werd zelf na de officiële wedstrijd nog door gespeeld. Bertus die een pion offerde om als eerste het promotie veld te bereiken won dan ook op spectaculaire wijze, een combinatie van meer dan vier zetten diep bracht hem de overwinning. In de analyse na afloop had Bertus natuurlijk het hoogste woord en kon alle varianten weerleggen.

voor de actuele stand zie klik hier