Interne Competitie: 13e ronde!

De 13e ronde van de interne competitie kende wederom een broederstrijd. Ditmaal schaakten de gebroeders van Oijen tegen elkaar. Ton, die zijn broer vanaf de opening onder druk zette, wist een pion te winnen en dacht dit wel even uit te spelen… Maar zoals zo vaak is onderschatting van je tegenstander een slecht raadgever. Het duurde nog tot na middernacht voordat Hans zich gewonnen gaf. (Red: wellicht handig om Ton een sleutel van de locatie te geven…) Hans had nog 2 minuten op de klok en Ton nog 1 minuut. Hans liet zich verleiden om te snel te spelen en zo ging de partij voor hem alsnog verloren.

De Partij van Gerrit Luggenhorst tegen Jan Scheperman was er een om van te smullen. Jan, die zonder enige angst de aanval op de damevleugel van Gerrit inzette, verzuimde een pion te slaan. Gerrit bleek totaal niet onder de indruk van deze aanval en ging met zijn stukken (Red: zullen wel weer paarden zijn geweest!) de koning van Jan te lijf. Toen Jan vrijwillig zijn toren in de penning zette wist Gerrit hier wel raad mee en strafte dit keurig af. Een mooie overwinning van Gerrit!

Martijn speelde een spannende partij tegen Bas, die zijn laatste 3 partijen had verloren. Toen Martijn remise aanbood twijfelde Bas even aangezien hij iets beter dacht te staan, maar met een oog op de uitslag van zijn laatste 3 partijen, nam hij het toch maar aan.

Dick speelde tegen Teun een Boedapester gambiet. Volgens Dick (kenner van deze opening) kende Teun deze opening onvoldoende en Teun verloor dan ook een belangrijke pion. Na afruil van de stukken bleef Teun zitten met een dubbelpion en een slechte loper die niet meedeed. Dick had de partij volledig onder controle en won dus.

Gerrit Stevens  tegen Bertus was de merkwaardigste partij van de avond. Bij navraag vertelde Gerrit dat hij eerst een koningsaanval had, daarna een dameaanval en tenslotte via het centrum de partij besliste?!?! Zo kan je ook een partij winnen. (Red: Gerrit, wanneer komt jouw boek ‘Zó kan het dus ook! Winnen met Stevens’ uit?)

De partij van Piet tegen Henk eindigde in remise. Piet dacht met een vorkje voordeel te behalen, maar zo snel verschalk je Henk niet. Na afruil had Piet een dubbelpion en bood remise aan. (Red: is Piet nu ook onder invloed van het remisespook???) Voor Henk kwam dit aanbod te vroeg en dus speelden de heren nog een tijdje door, maar geen van beiden zagen na verloop van tijd nog mogelijkheden.  Henk bood zelf maar remise aan wat Piet meteen aannam.

Jim en Dinant speelde een verrassende partij. Dinant, die de opening die Jim speelde niet kende, speelde maar wat hij zelf dacht wat het beste was… Op de 12de zet speelde Jim zijn toren naar veld e1: hierdoor kreeg Dinant de kans om zijn stelling te verbeteren en zelfs iets beter te staan. We hebben aan de bar nog uitgebreid met meerdere schakers naar de stelling gekeken maar konden eigenlijk geen winnende zet vinden voor Jim (vandaag moet Fritz er maar iets over zeggen). In de verloop van de partij speelde Dinant zijn dame naar een verkeerd veld en gaf een randpion weg en toen was er voor hem geen houden meer aan… Jim dus winterkampioen!

Gerrit L Jan 1-0
Teun Dick 0-1
Jim Dinant 1-0
Piet Henk ½-½
Martijn Bas ½-½
Bertus Gerrit S 0-1
Ton Hans 1-0

Volgende week staat het Holtens snelschaakkampioenschap 2020 op het programma. Dit toernooi staat open voor alle Holtenaren en oud-leden. Deelname is gratis, gezelligheid staat voorop!

Tot slot willen we jullie allemaal prettige Kerstdagen wensen!