Achttal wint eerste wedstrijd

Het achttal heeft de eerste externe wedstrijd van het seizoen gewonnen. De uitwedstrijd tegen HZP 1 uit Ommen werd met 5,5 – 2,5 gewonnen. Henk van Beek was heel erg snel klaar. Hij was zo snel klaar dat we niets van zijn partij hebben gezien. Hij had een paar stukken gewonnen en daarmee de partij.

Zijn zoon Bas ging ook zeer voortvarend van start. Na 5 of 6 zetten had hij al een loper gewonnen. Het was daarna een kwestie van stukken ontwikkelen en rokeren. De tegenstander probeerde na een lange rokade nog een wanhoopstormloop op de koningsstelling van Bas uit te voeren. Bas gaf een pion weg om vervolgens de tegenstander in een paar zetten met dreiging van aftrekschaak en meerdere penningen helemaal murw te spelen.

Met de derde Van Beek ging het minder. Bertus kreeg een aanval op de koningsstelling over zich heen. Bertus ging de stelling verdedigen terwijl misschien verstandiger was om over de andere flank de aanval te kiezen. Bertus kon de stelling uiteindelijk niet verdedigen en verloor.

Van de partij van Teun heb ik weinig gezien. Het resultaat was te verwachten: remise. Ton van Oijen won al snel een pion, maar het vervolg was een stuk moeizamer. In het eindspel dreigde aan beide kanten nog mat achter de paaltjes. Ton toonde lef door met zijn toren van de laatste lijn af te komen. De tegenstander gaf tegendruk en Ton leek gedwongen te worden tot een torenruil. Ton vond een briljante damezet waardoor hij mat in één dreigde EN met de  ongedekte (!) toren de dame nog aanviel EN beide velden waar mat achter de paaltjes dreigde onder controle te houden. De tegenstander kon direct opgeven.

Piet Ypma kwam in een eindspel met paarden en pionnen terecht. De cavalerie van Piet had meer ruimte en kon de beste velden bestrijken. Tevens was een ruil niet mogelijk omdat Piet dan een levensgevaarlijke vrijpion zou krijgen. Piet speelde de partij vakkundig uit.
Ook Jan Scheperman wist zijn partij te winnen. Gerrit Luggenhorst pakte vroeg in de partij een giftige pion hetgeen een stuk kostte. Hij wist nog veel complicaties in de stelling te brengen waardoor de partij nog erg lang duurde. De overwinning was al binnen en op het laatst was de stelling hopeloos. Gerrit kon opgeven.