Vijftig jaar schaakvereniging Holten

Oprichtingsfoto 19 februari 1973 (uiteraard van Jan ten Velde)
Zittend : Gerard Snippert, Jan Beldman, Henk Jansen, Tonnie Brands, Hendrik Stukker,
Ton Braunius, Dinant van Beek, Wim van Beek, Jan Scheperman.
Staand : Willem Blitz, Evert Mol, Jan Rensen, Joep Middelink en Fred Flantua.

Vijftig jaar geleden was het Bobby Fischer ( de jeugd moet maar even Googelen) die de schaakwereld letterlijk op zijn kop zetten. In de “Match van de Eeuw” om het wereldkampioenschap versloeg hij, als Amerikaan, in zijn eentje heel Rusland. Deze omwenteling in het schaken heeft Tonnie Brands sr. geïnspireerd om in Holten een schaakvereniging  op te richten.

Op 9 februari 1973 zette hij een oproep in het Holtens Nieuwsblad. Het was meteen een succes, 27 enthousiaste schakers meldden zich aan en er werd direct met onderlinge wedstrijden gestart. Wie niet op de maandagavond vrij was, kon thuis of zaterdags in de kantine van Meermanskamp (die net geopend was)zijn partijtje komen spelen. Sinds de oprichting van de vereniging in 1973 heeft het ledenaantal (senioren) steeds tussen de 20 en 25 leden geschommeld, hoewel het de laatste jaren wel erg terug loopt. De bescheiden grootte van de club zorgt voor een goede, gezellige en sportieve sfeer op de clubavonden, waarvoor we zelfs bij de andere verenigingen in de regio om bekend staan. Ook Schaakgrootmeesters als wereld kampioen Max Euwe en Nederlands kampioen Jan Hein Donner wisten de weg naar Holten te vinden om er een simultaan wedstrijd te komen spelen.

Vanaf september ’73 werd er officieel met de interne competitie voor zowel de senioren als jeugd gestart. Na enkele wedstrijden in de kantine van het sportdal en na een aantal jaren op de dinsdagavond in Hotel Vosman geschaakt te hebben is Meermanskamp onze vaste schaak locatie geworden. Joep Middelink en Dinant van Beek waren de eerste kampioenen. Ook de sportieve prestaties mogen, gezien de grootte van de club en Holten, er zijn. In 1978 werd de 1e klasse van de Schaakbond Overijssel (S.B.O.) bereikt. Het eerste team heeft sinds die tijd in de 1e klasse gespeeld, met af en toe een uitstapje naar de Promotieklasse, het hoogste niveau binnen de S.B.O. Eind jaren ’70 had Holten een zeer sterke lichting jeugdspelers. In 1977/1978 werd zelfs het jeugdkampioenschap van de S.B.O. behaald, waardoor Holten het jaar erop zelfs landelijk heeft gespeeld.

De schaakvereniging heeft dus voor iedereen (sterke en minder sterke spelers, jong en oud) altijd iets te bieden. Wie eens een potje wil komen schaken is altijd welkom. Zaterdag 25 februari is de grote dag, dan zal de schaakclub stil blijven staan bij dit heugelijk feit. ‘s Middags is er een schaaktoernooi met omliggende verenigingen en ‘s avonds een gezellige reünie met leden en oud-leden om de verhalen van 50 jaar schaken in Holten met elkaar te delen.