Een schaakprobleem deel 5

Wit geeft in twee zetten Mat.

Nu we door de Corona maatregelen meer thuis moeten blijven kan iedereen zich mooi verdiepen in het laatste schaakprobleem.

Vroeger waren er vele kranten met een schaakrubriek waarin schaakproblemen waren opgenomen, maar deze rubrieken zijn in de loop der jaren grotendeels verdwenen. De schaakclub heeft dan ook gemeend om hier in een serie van vijf, oplopend in sterkte weer aandacht aan te besteden. Hier is dan de laatste uit die serie, Probleem 5 is stervlucht met matverandering

De oplossing van Probleem 4

De zwarte koning heeft vier vluchtvelden beschikbaar die zich diagonaal t.o.v. zijn standplaats bevinden. Er zijn schijnbare sleutelzetten, die falen op slechts één zet van zwart (verleidingen). In drie van deze verleidingen kan de zwarte koning naar e5 vluchten, maar dit veld helpt hem niet. Er volgt op drie verschillende manieren mat. Schaakproblemen zijn vooral ook interessant door niet alleen naar de oplossing te kijken, maar ook de gedachte erachter proberen te vinden.

Als je de oplossing voor probleem 5 gevonden hebt mail dat dan naar Schaakclub@sv-holten.nl en onder de winnaars worden mooie schaakboeken verloot.