Een Schaakprobleem

Wit aanzet en zet Zwart in twee zetten MAT

Ons lid Hans van Oijen  verdiept zich al jaren  in schaakproblemen, we zullen een aantal van zijn creaties publiceren.

Zolang het schaakspel bestaat, bestaat ook het schaakprobleem. Hoe vaak gebeurt het niet dat je achter het bord zit en denkt: als dat stuk er nou niet stond, dan had ik een mooie combinatie. Ziehier de oplossing: het schaakprobleem. Een schaakprobleem is een bedachte stelling met een opgave. Vroeger waren er kranten met een schaakrubriek waarin schaakproblemen waren opgenomen, maar deze rubrieken zijn in de loop der jaren grotendeels verdwenen. De schaakclub heeft dan ook gemeend om hier in een serie van vijf oplopend in sterkte weer aandacht aan te besteden. We starten met (eenvoudige) schaakproblemen waarin wit mat geeft in twee zetten. Deze tweezetten tonen slechts een klein deel van de mogelijkheden binnen de gehele schaakproblematiek.  De laatste uit de serie zijn de Orthodoxe schaakproblemen: dit zijn schaakproblemen waarin wit mat geeft in een bepaald aantal zetten.

Als je de oplossing gevonden hebt mail dat dan naar Schaakclub@sv-holten.nl en onder de winnaars worden mooi schaakboeken verloot.

Wil je er meer over weten kijk dan op de site van : Nederlandse bond van schaakprobleemvrienden.